Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A boldoggá válás - boldogság vallás

2011.05.06
 
Millerizmus (Buddha- Tao)
(boldogság vallás, boldoggá válás)
 
Fő cél: a boldogság
A jóindulatú gondolatok, szavak és cselekedetek lenyugtatják a tudatot, megszabadító felismeréseket hoznak, és az ilyen kellemes visszajelzések még több jó cselekedetre motiválnak.
Az út tehát a bölcsességhez vezető pozitív benyomások felhalmozása, mely egyre több jót termel. Végül minden egyezni fog; bárhová is nézünk, csak tisztaságot találunk. S ekkor belül csak boldogság lesz, kívül pedig beteljesülés.
Tudatosodnia kell: A pozitív dolgok következményei pozitívak, a negatív dolgok következményei negatívak. Ezért a bölcs keresi a jót és a szépet és kerüli a rosszat, a negatív dolgokat. S kerüli az ehhez vezető utat (pl. fáradság, rossz-negatív emberek), s keresi a jó utat (pihenés, jó, inspiráló emberek, helyzetek). Bölcsek gondolatainak tanulmányozása. Törekedj a nyugodt, békés életre, s tegyél érte sokat.
 
Törekedni kell a megvilágosodásra. Ami gyönyörű érzés, a földi érzések és képek, annak a világnak csak a lenyomatai, néha ezekben a lenyomatokban látjuk az ottani világot. A szép, a szerelem, a szeretet ízelítő belőle. Még a nem buddhistáknak is vannak rövid, de valódi tapasztalataik erről az állapotról a szeretkezés legnagyszerűbb pillanatai alatt. Ha azonban ezt a tudat erején keresztül érjük el, a tér óriási gazdagsága töretlen tapasztalatként marad meg.
 
A megvilágosodásig a fejlődés két lépése ismétlődik: a pozitív benyomások felhalmozása és a bölcsesség kifejlesztése.
 
A legnagyobb ellenség a fáradság. A fáradság leküzdése – a túláradó energia megszerzése (másokkal való törődés is) – öröm, boldogság.
 
Meditáció a legnagyobb barát. Ezért mindennap, több órát, mert a lényeg, ha 1 órát meditálsz s 3 órát fáradt és ideges vagy nem sokat érsz, ezért érd el, hogy mindenkor tudj meditálni, de először lassan haladj, s ne szegjék kedved az előtörő érzelmek, ez azt jelenti, hogy nagyon jó úton haladsz. Folytasd s egyre szebb és egyre fantasztikusabb élményekben lesz részed.
 
A földi élet szépségei és a boldog pillanatok, a meditációval elérhető más világ ,,egy elképesztő boldogság” lenyomatai. Ezért vágyik az ember a szépre, a jóra, a tárgyak boldogságra, mert újból és újból átakarja élni, megakarja tapasztalni azt az állapotot, amiben örökké része lehet, csak arra nem tanították meg, hogy létezik az világ. Mivel csak a lenyomatait tapasztalta, de az is olyan csodálatos érzést keltett benne, hogy imádja, ezért gyűjt, habzsol az ember. De átélheti az ember azt a világot örökké, elég csak meditálni hozzá, ami nem egyszerű, de megéri.
 
Minden dolog mértéke a nézőpont.
 
Célok elérése = Döntés – Hogyan – Cselekedet, Elérés
 
Egészséges életmód. Biológiai egészség = lelki egészség , vica versa
 
Színterápia
A színek varázslatos erejűek élénkítenek, nyugtatnak, gyógyítanak.
A színek vizualitása az egyik leghatékonyabb módszer, ha rendszeresen alkalmazzuk.
Egyetlen technikai titok, virágok, ásványok színeire van szükség.
a fény és a szín energiák, és így az elektromágneses rezgések körébe tartoznak. Úgy is mondhatjuk, hogy a színek voltaképpen a fény különböző megjelenési formái.
Mivel a színek valójában elektromágneses rezgések, melyek sajátos frekvenciával rendelkeznek, így a szemen vagy a bőrön át fejtik ki hatásukat
 
Rendszeres mozgás
A rendszeres reggel végzett torna, futás vagy bármilyen sport javítja a vérkeringést, felmelegít és így az egész nap csodálatos lesz a mentális (endorfin-boldogság hormon termelődik) és fizikai közérzetünk, ráadásul égeti a kalóriákat és karban tartja az immunrendszert. Rendszeres mozgástól a háj leapad, több energia, kevesebb betegség, depresszió.
 
Légzés
Jó TUDNI: ha a szervezetünk folyamatosan oxigénhiányban szenved, ez hosszú távon görcsökhöz, fejfájáshoz, vérkeringési zavarokhoz és összpontosítási nehézségekhez vezet.
"Fordulj a légzésedhez, és a szétszórtságod eltűnik!" - vallotta már Buddha is. Ugyanígy a fejünkben köröző gondolatoktól is megszabadulhatunk. Aki csak a légzésére összpontosít, az nem tud egyszerre valami másra is figyelni. Egy bizonyos ponton túl ez a folyamat önállósul, és megnyugtatja a testet.
 
Csakra-terápiák
Az (élet) erő energiarendszerből áll, amely nélkül nincs fizikai test.
csakrák – energiaközpontok (pránafrekvenciák felfogói) életenergiát frekvenciává alakítják és eljutatják a testbe oda ahova kell.
 
Alvás
Ottawai korház alvásközpontjának vezetője szerint a felnőttek fele vagy keveset alszik vagy ha alszik akkor sem piheni ki magát, ha idejében ágyba kerül. Az emberek idült kialvatlanságban szenvednek.
Regenerálódás 2 hét, ha az ember nem pihente ki magát.
Nem győzik az orvosok hangoztatni, hogy a jó egészség szempontjából mennyire fontos az alvás és a nyugodt pihenés. Kiderült, hogy a kialvatlanság valóban jelentős elváltozásokat okoz. Ha valaki tartósan több órát elspórol alvási idejéből, olyan hormonális változások is felléphetnek, amelyek felboríthatják szervezetének normális működését. Kimutatták azt is, hogy a szervezet képes a regenerálódásra, de ehhez nem elég egy nap (mint gondolnánk: jól kialszom magam, és kész!) - legalább két hét rendszeres és megfelelő mennyiségű, mindennapos alvásra van szükség.
Kialvatlanság - nappali álmosság, fáradtság, didergés, fejfájás, koncentrációszavarok, figyelmetlenség, romló itéletképesség, csökkenő motiváció, hangulat zavarok, ingerlékenység, érzékenység. Romlik a fizikai teljesítmény.
 
Napi 2 l folyadék
Energiát ad, jobban, jól működik tőle minden szerv, idegek.
A fiatalabbaknál jobb a helyzet, mert ha a vérükben kevés a folyadék, speciális idegsejtek azonnal jelzik az agynak, hogy inni kell valamit.
"Az időseknél, a 65 éven felülieknél azonban a szomjúság alábbhagy, mert a szenzorok érzékenysége csökken"
Ha keveset iszunk, akkor megbetegszünk, mert - a vérsók (kálium, nátrium, magnézium, kalcium) nem hígulnak fel kellő mértékben.
 
Autogén tréning
Az autogén tréning segítségével a gyakorló nagyobb belső nyugalmat és higgadtságot ér el. Ezáltal kipiheni magát. A nyugalomból következően önmagával is jobban tud bánni: "barátságosabb lett önmagához", s ez jelentős feltétele a más emberekkel való érintkezésnek. Ezen túlmenően az autogén tréningnek kifejezett "fáradtságmegszüntető" hatása van, tehát: a gyakorlatot végző néhány perces gyakorlás után frissebbnek és kipihentebbnek érzi magát. Jobban tud koncentrálni is. Alvászavarokra is jó.
 
Meditáció
·        Csökkenti a stresszt és a szorongást.
·        Erősíti az egészséget.
·        Általa nagyobb önfegyelemre teszünk szert és energikusabbá válunk.
·        Fejleszti az önbecsülésünket.
·        Fejleszti kapcsolatainkat.
·        Segít megismerni sajátmagunkat.
·        Új dimenziót nyit bennünk, amit önmegvalósulásnak nevezünk.
·        Dinamikusabbá válunk személyes céljaink megvalósításában.
·        Tudatosabbá válunk lehetőségeink és értékeink tekintetében.
·        Segíti a tanulást a memória javulásának köszönhetően.
·        Látens művészi képességek könnyen kifejlődnek.
·        Kedvező hatással van családi életünkre és a társadalommal való harmonikus kapcsolatunkra.
 
BACH-FÉLE VIRÁGTERÁPIA
Az angol dr. Edward Bach hajdani elmélete – miszerint a betegségek a szellem és a lélek konfliktusai miatt alakulnak ki – tökéletes összhangban áll a mai modern pszichoszomatikus orvoslás ismereteivel. Míg harmóniában élünk önmagunkkal, egészségesek maradunk. Konfliktus akkor keletkezik, ha – saját világi szükségleteink vagy idegen benyomások hatására – letérünk arról az ösvényről, ahová lelkünk vezérel(ne) bennünket.
 
Kineziológia
E módszer segítségével feltárhatjuk problémáink valódi okát, felszabadulhatunk a múlt nyomasztó hatásai alól, majd felismerhetjük jelen gondjaink megoldásának lehetőségét.
 
Masszázs
Jótékony, ellazító, fájdalom ellen, fáradtságűző, megőrzi az egészséget.
Rohanó életmódunk a növekvő stressz, a mozgásszegény életmód, a helytelen testtartás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy izmaink aszimmetrikussá, túlfeszítetté váljanak. A masszázs az egyik legősibb és legkellemesebb természetes módszer a betegségek megelőzésére és gyógyítására, az egészség megőrzésére. Nemcsak az izmokat, a bőrt, és a vérkeringést frissíti fel hanem csodálatos hatást fejt ki az idegrendszerre. Aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert, ezzel ellensúlyozza a test stresszre adott negatív válaszreakcióit, feloldja az izmok akaratlan feszülését, lehetővé teszi a normális szívritmus, vérnyomás és keringés helyreállását.
 
Zene a gyógyításban
A zenét már sok kórházban használják a holisztikus gyógymód részeként. Nem csak olcsó, és könnyen alkalmazható, a zene észrevehető fizikai hatással van a testre és a kedélyállapotra.
 
Aromaterápia – illóolajok
Az aromaterápia természetes, esszenciális illóolajok használata abból a célból, hogy kiegyensúlyozzuk és harmonizáljuk az energetikai és fizikai test, valamint a tudat (az érzelmek és a gondolatok) működését, és segítsük a test öngyógyító képességének kibontakozását. Az aromaterápia alkalmazható megelőzésként, de aktív gyógymódként is akut és krónikus megbetegedések esetén. Mivel felhasználása mind fizikai, mind pszichés problémáknál indokolt, holisztikus gyógymódként ismeretes.
 
SIKERÉLMÉNY, DÍCSÉRET, SZERETET
Melyek rengeteg energiát, pozitív önképet, s jókedvet adnak.
 
Friss levegő
A friss levegő kémiailag értékesebb, mint a szobai levegő. A nagy mennyiségű friss levegő valósággal felvillanyoz, és számos jótétemény megjelenését vonja maga után.
 
Zöldségek, gyümölcsök, nővények
Pl.Banán - Száműzi a fáradtságot, jókedvre derít, "megsimogatja" idegeinket, fizikai megterhelés után lazítja izmainkat. Az érett gyümölcs különösen magas szőlő- és gyümölcscukor-tartalma villámgyorsan ellátja szervezetünket energiával, így segít koncentrálnunk.
S a többi.
 
Vitamonok és ásványi anyagok – Boldogságért
C-vitamin - Jó hangulatunknak pedig nem más a titka, minthogy a noradrenalin elősegíti a béta-endorfin nevű opiát peptid termelését, ami a szervezetünkben keletkező örömokozó drogot tartja életben. Az örömérzet szempontjából nem az a lényeges, hogy minél magasabb legyen a béta-endorfin-szint, ennél sokkal fontosabb, hogy minél hamarabb képes legyen emelkedni. C vitamin jelenléte nélkül pedig mindez lehetetlen.
B1-vitamin (tiamin) - Az élet öröm forrása. Ennek a hiánya rendszerint állandó, kínzó fáradtsággal, ingerlékenységgel, étvágytalansággal, feledékenységgel, koncentrációra való képtelenséggel, alvás-zavarokkal, és kedvetlenséggel jár. Ebből betegség, stressz és műtét alatt nagyobb a szükséglet. ,,Szellemi vitamin”-ként is ismert, mert kedvező hatással van az idegrendszerre és a szellemi teljesítményre. B1-vitamin kell a neurontranszmitterek működéséhez, hiány koncentráció zavar. Kell a sejtekhez is.
B6-vitamin - A szervezetnek a nyugalomérzetet biztosító agyi ingerületátvívő anyag, a szerotonin előállításához B6-vitaminra van szüksége. - Szerepet játszik az idegrendszer kiegyensúlyozott működésében. Csökkenti a lehangoltságot. Jó hangulatváltozások, idegesség és ingerlékenység idején. A szervezetnek a nyugalomérzetet biztosító agyi ingerületátvívő anyag, a szerotonin előállításához B6-vitaminra van szüksége. A depresszióban szenvedők vére igazoltan kevesebb B6-vitamint tartalmaz, ezért szükség lehet kiegészítő szedésre. Főleg ha tartósan lelki, vagy testi stressz alatt állunk.
- Szedése csökkenti a fáradtságot és kimerültség érzetét.
A B12-vitamin a szervezetben az ideg-és más sejtek egészségének megőrzését segítő enzimek újrahasznosulási körfolyamatában játszik kulcsfontosságú szerepet. E vitamin szükséges az idegrost tengelyfonala körüli, az idegi ingerületek gyors átvitelét biztosító „velőhüvely” (myelin) előállításához. (Ha a B12-vitamin-hiányt nem fedezik fel idejében, - ami gyakran előfordul -, akkor súlyos pszichikai zavarok állhatnak elő, mint pl. a szklerózis multiplex, ez a tragikus idegbetegség- Gyengén látás: A B12-vitaminban szegény táplálkozás miatt meggyöngült látást kiegészítő adásával korrigálni lehet.
- A B12 rendkívül gyorsan megszabadítja a szervezetet a mentális problémáktól, szorgos háziasszonyként kiseprűzi a testből a fáradtságot, csüggedést, szorongást, gondot és depressziós hangulatokat.
- Növeli a szervezet energiáját. Az állandósult B12-vitamin-hiány első tünetei csak 3-6 év után jelentkeznek, így mindazok, akik már reggel felkeléskor tele vannak gonddal, idegesek, ingerlékenyek, valószínűleg évekkel ezelőtti hibás étrendjüknek köszönhetik pszichikai labilitásukat.
- Javítja a koncentráló-, emlékező és egyensúlyozó képességet. - Nőknek segít a menstruáció alatt és előtt.
B13-vitamin (orotsav) - Közreműködik a folsav és a B12-vitamin anyagcseréjében.
Megvédhet bizonyos májműködési zavaroktól és korai öregedéstől. Elősegíti a sclerosis multiplex kezelését.
Magnézium-orotát formájában adva oldja a szorongást és a feszült állapotokat, enyhíti a pszichovegetatív kimerültséget. Gátolja a koncentráló- és emlékezőképesség csökkenését.
A legfőbb természetes forrásai: Gyökérzöldségek, tejsavó.
Folsav - Rendkívül szükséges örömhormonjaink termeléséhez.
A folsav szinte kizárólag a B12-vitaminnal kötődve fordul elő. Ha az egyik hiányzik, akkor a másik csak hiányosan teljesíti feladatát az anyagcsere körül.
Kalcium - Csökkenti az idegességet, pihentebbé tesz.
Magnézium - Mint stresszellenes ion ismert.
 
Vitamonok és ásványi anyagok az egészségért
E-vitamin - Aki E-vitamint szed hosszabb ideig megőrzi a fiatalságát, fokozza az állóképességet, mérsékli a fáradtságot.
B2-vitamin (riboflavin) - Fokozza a vaskészítmény hatását. Energiát biztosítás az egyik fő feladata. A stresszes életformát élők és a cukorbetegek körében magasabb a vizelettel kiürülő riboflavin mennyisége, ezért nekik több B2-vitaminra van szükségük.
B6-vitamin - Szedése csökkenti a fáradtságot és kimerültség érzetét.
B12 -vitamin - Rendkívül gyorsan megszabadítja a szervezetet a mentális problémáktól, szorgos háziasszonyként kiseprűzi a testből a fáradtságot, csüggedést, szorongást, gondot és depressziós hangulatokat.
- Növeli a szervezet energiáját. Az állandósult B12-vitamin-hiány első tünetei csak 3-6 év után jelentkeznek, így mindazok, akik már reggel felkeléskor tele vannak gonddal, idegesek, ingerlékenyek, valószínűleg évekkel ezelőtti hibás étrendjüknek köszönhetik pszichikai labilitásukat.
Kalcium - Pihentebbé tesz.
Magnézium - A táplálék energiatartalmának felszabadításában van szerepe. Akár egy energiaforrás, úgy táplálja a sejtjeinket. Magnéziumhiány esetén tartalék lángon működünk. Fontos a táplálék energiatartalmának felszabadításában. Fontos szerepet játszik abban a folyamatban, amellyel a vércukor energiává alakul. Intenzív energia forrás a sejtek számára, A magnéziumhiányt az anyagcsere lelassulásával és a gyors kimerüléssel, valamint az izomgörcsökkel hozzák összefüggésbe.
Magnézium és a lecitin jelentősen hozzájárulnak idegeink és izmaink ellazulásához, emellett mindkét anyag pozitívan hat koncentrálóképességünkre, s így növelik gondolkodásunk hatékonyságát.
Lecitin - Különösen ajánlható fáradékonyság, csökkent koncentráció képesség esetén. Segít az idegi ingerület átvitelben, amely ahhoz szükséges, hogy a figyelem mindig megfelelő mértékű legyen, és a memória ne szenvedjen zavart. Mézzel bevéve jó agytevékenység-serkentő.
Vas - A testben mindenfajta energiaforgalomhoz kell.
 
Államelmélet
Csak az igazán rátermettek, a bölcsek a másokért dolgozók, az élet törvényszerűségeit értők a jó vezetők.
 
Nevelés
Miller-módszer
(Inspirálás, Ismeretek, Hasznos tudás, A gyermek jól érezze magát)
,,Boldog-felnőtt” képzés.
 
12 osztályos iskola.
 
CÉL. A cél kettős: Egy jelen és egy jövőre vonatkozó.
Jelen: Ismeretek, tapasztalatok, élmények megtapasztalása, olyan formában, hogy a gyermek jól érezze magát, gazdagodjon, fejlődjön, az egyik legfontosabb teendőnk, hogy segítsük a gyermeket abban, hogy rengeteg sikerélményben legyen része.
Jövő: Boldog, a társadalom számára hasznos felnőttek képzése. Olyan emberekre van szükség, akik önmagukkal és a világgal is jóban vannak, ezáltal segítik előre, mint magukat, mint a világot.
 
TEST ÉS SZELLEM. A gyermek testi és szellemi lény: ezért meditációk, sportolás és tanulás. Nyugodt, boldog, egészséges, nagy tudással rendelkező felnőtt.
 
ÉLETRE NEVELÜNK. Az egyik legfontosabb elvünk, hogy a gyermeket az életre készítsük fel. Ezért a tananyag mellett a szociális készségek, a problémamegoldó készségek fejlesztése is a cél. Továbbá kiemelten kezeljük az egészségre és a tudatos életre nevelést. Prevenció.
 
TANTEREM. Tantermekben bevetjük a színek gyógyító, inspiráló hatását, a feliratok inspiráló hatását, a zene nyugtató hatását, továbbá az illatok pozitív hatását. Egy jó környezet kialakítása a cél, ami a gyereket inspirálja, amiben jól érzi magát. Jól felszerelt tantermek az ismeretek átadására, a tapasztalatok, a gyakorlatok megjelenítésére, az inspirálás valamint a kreativitás fejlesztésére. Igyekszünk minél több órát a friss levegőn, a természetben is megtartani.
 
TANANYAG: Ismeretátadás + gyakorlatok. Pragmatizmus. Projekt módszer. Művészetek.
 
EGYÉN ÉS KÖZÖSSÉG: Fontos alapelvünk a gyermek megismerése. Csak ha tudjuk, hogy kivel foglalkozunk, akkor lehetünk igazán hatékonyak, akkor tudunk a legjobb segítők lenni.
A közösség szerepe a tanulásban, feldolgozásban. Barátság fontossága.
 
TEHETSÉGGONDOZÁS: A gyermekek hajlamának, tehetségének a felismerése és kibontakozásának segítése.
 
SIKERÉLMÉNY, DÍCSÉRET: Melyek rengeteg energiát, pozitív önképet, s jókedvet adnak.
 
Tanterv (tervezet)
8 00- 8 30 Reggeli 30 perces meditáció
8 40- 11 20 Délelőtti tanulási rész (30 perces órák 10 perces szünetekkel) A cél, hogy a gyerek jól érezze magát, és ne fáradjon el.
Az órákon ismeretátadás + gyakorlati rész. A gyakorlat az órához kapcsolódik, ez lehet kézügyesség, az ismeret eljátszása, szituációs gyakorlatok stb. Attól függ, hogy a gyermek melyikben érzi jól magát.
A tanulási részben művészeti rész, melyben, pl. zene, rajz, tánc, gyurma, építés.
11 30- 12 00 Délelőtti 30 perces sportolás.
12 óra után ebéd
12 30 – 13 20 pihenés, alvás                                                     
13 30 Délutáni 30 perces meditáció
14 00 –15 00 Délutáni tanulási rész
15 30 Délutáni 30 perces sportolás.
 
KIRÁNDULÁSOK: Minden héten 1 ,,kirándulás” (Természet, intézmény, mozi, színház, stb)
 
TEHETSÉGGONDOZÁS ÓRÁK: Igény szerinti tehetséggondozó délutáni órák.
 
TANÁR-DIÁK SZEREP: Közös döntések, a tanár egy segítő ,,barát”.
 
FEJLŐDÉS FONTOSSÁGA: Döntsünk (tegyünk vagy ne tegyünk, akarunk e tenni), Hogyan, (Az út), Valósítsuk meg a tervünket (Érjük el a célt)
 
PEEDAGÓGUSAINK FŐ, MINDENNAPI TANKÖNYVE: Thomas Gordon - P.E.T
 
PEDAGÓGUS FŐ, MINDENNAPI KOMPETANCIÁK: SIKERÉLMÉNY, DÍCSÉRET, ELFOGADÁS NYELVE.
 

Molnár József ELTE